2008/04/04

Citronbiskiver

En variant på vanliga chokladbiskvier och å så goda! Tack ME för insperationen. :)

Ingredienser:

Botten, ca 24 kakor:
(recept från Sju sorters kakor)
400 g mandelmassa
2 äggvitor
1 tsk vaniljsocker

Citronkräm:
(Ett modifierat recept jag hittade på nätet)
2 st citroner, skal och saft
4 ägg
1½ dl socker
125 g smör

ca 200 g vit choklad, smält
ev. strössel

Börja med kakorna. Riv mandelmassan och blanda med lätt uppvispade äggvitor och vaniljsocker. Grädda i nedredelen av ugnen i 200 grader i 10-15 minuter. Låt dom kallna på galler. Gör undertiden citronkrämen. Riv skalet och pressa citronsaften i en kastrull, tillsätt övriga ingredienser och värm under omrörning. Låt sjuda till den tjocknar (ej koka!), rör hela tiden, och ställ den sen kallt att svalna.
Bred på krämen "toppigt" på bottnarna (smält undertiden chokladen, enklast är att göra det i mikron tycker jag) och doppa dom sen i den smälta, något avsvalnade chokladen (är den för varm smälter citronkrämen). Strö ev. över strössel som dekoration.

Kommentar: Nästa gång ska jag prova att göra bottnar på riven mandel istf mandelmassa, för dom här blev inte riktigt så där sega som jag ville ha dom. Kanske skulle det hjälpa att vispa äggvitorna lite hårdare också? Strösslet på toppen gjorde just inget för smaken, men det ser ju fint ut, och barnen gillade det! (Jag hade bara strössel på några av mina, resten fick vara neutrala.) Vill man kan man ju färga chokladen gul t ex, men de blir rätt fint med bara vit choklad också tycker jag.

Inga kommentarer: