2008/11/26

Potatis- och kikärtsbiffar

Min nya plan är att vi ska äta vegetariskt minst en dag i veckan, dels för vår egen hälsas skull, men också för planetens skull, eftersom animaliskföda tär mycket mer på resurserna. Jag har länge gått och funderat på kombinationen kikärtor-potatis, hade tänkt göra potatismos med kikärtor i, men bestämde mig för lite matigare biffar istället. Till nästa gång ska jag dock använda potatisstampen istället för stavmixern, för de blev lite väl finfördelade liksom. Då ska jag också krydda dom lite mer, dijon och dragon tror jag skulle bli gott eller spiskummin. Den här gången blev de väldigt barnvänliga, om jag säger så!

Ingredienser
1 bruk kikärtor
3-4 kokta potatisar (ganska små)
1 vitlöksklyfta
1 ägg
Några msk maizena
Ströbröd
salt och peppar

Mosa kikärtorna och potatisen till önskad konsistens (jag körde som sagt med stavmixern och då blev det väldigt finfördelat och lite klistrigt - inte att rekomendera!), pressa i vitlöken och smaka av med salt och peppar. (Jag gillar att krydda färdigt innan maizenan, då den ger mjölsmak vilket gör det svårare tycker jag.) Rör i ett helt ägg och tillsätt maizena till konsistensen är sådan att det går att forma biffar. Vänd biffarna i ströbröd och stek dom i olja på medelvärme. (Mina blev väldigt lösa för att jag mixade dom, gick inte att forma biffar utan de fick klickas ut i pannan i stället). Servera med kokt ris, vitlökssås och en god sallad.

Tips! Om man nyper av skalet på kikärtorna blir det lite mindre fibrer i och passar även känsliga magar.

Inga kommentarer: