2008/07/03

Fisk i kokossås

Inspirerad av "The Best" på BBC food vispade jag ihop en nudelrätt med vit fisk och kokosmjölk, även fast jag inte är så förtjust i det senare. Barnen tyckte det var jätte gott, trots, eller kanske tack vare, att det blev lite jolmigt av kokosmjölken (i min värld då... Någon som har något bra tips hur man kommer ifrån jolmet?), så det här kommer jag laga igen. Med lite mer vätska och mindre nudlar så blir det istället en krämig soppa, när man är på det humöret.

Ingredienser för 4 personer:
3/4 paket äggnudlar

1 röd lök
2-3 vitlöksklyftor
En bit färsk ingefära
Valfria wokgrönsaker, färska eller frysta beroende på tid och säsong
1 citron, skal och saft
1 burk kokosmjölk
1 tsk sambal olek (eller mer om man som jag inte har ett barn som aaaaaavskyr starkt ;)
ca 1 msk fisksås
Bladpersilja eller koriander (färsk)

400 g vit fisk (idag var det Hoki)

Skala/ansa och skär lök och grönsaker i lagoma bitar. Riv eller hacka ingefäran (beroende på hur mycket smak och hetta man vill ha från den). Woka grönsakerna på högvärme, spara vitlöken till sista minuten, eftersom den lätt bränner och smakar beskt annars. Tillsätt citronskal och -saft, kokosmjölk, sambal och fisksås. Låt koka upp och smaka av. Lägg i fisken skuren i bitar och koka samtidigt nudlarna (så blir allt klart samtidigt!). Häll av nudlarna och skölj dom hastigt i kallt vatten. Lägg upp nudlarna i en djup tallrik, skeda över fisksåsen och toppa med lite bladpersilja (eller koriander om man gillar det).

Inga kommentarer: