2008/07/22

Mjölkfri Bearnaise (eller varm dragonmajonäs)

Återigen, varför har jag aldrig provat det här tidigare, utan kört med äcklig påssås? T o m med mjölkfri blev den vrålgod - tänk då vad den ska bli på riktigt smör? Tack Millan för insperationen och receptskissen! Eftersom jag inte tål för feta såser måste jag snåla på fettet och därmed också minska på vinägern för att inte såsen ska bli för sur. Klarar man av fett så tar man 2 msk var av vinäger och vatten och sen smör/margaring/olja till den smakar gott helt enkelt. :) Som Millan skriver så ska man egentligen ha finhackad lök i, och persiljekvistar, men eftersom jag är också lat och hade lökpulver i skåpet så använde jag det istället. Persiljan skippade jag helt, och det var ingen som saknade den.

Ingredisener till 4 pers

1.5 msk vitvinsvinäger
2.5 msk vatten
ca 1 msk torkad dragon
Lökpulver
2 äggulor
Flytande mjölkfrittmargarin
Neutral olja
Salt

Koka upp vinäger, vatten, dragon och lökpulver och reducera till hälften av vätskan återstår ungefär. Tillsätt äggulorna och värm på svag värme under konstant vispning (viktigt, annars blir det lätt äggröra) till såsen tjocknar. Ta av kastrullen från värmen och tillsätt margarin och olja, lite i taget under vispning, till önskad smak och konsistens. (Jag tog bara lite margrin för smakens skull och sen olja till den smakade bra.) Smaka av med salt om det behövs. Servera så fort som möjligt, eftersom det inte går att värma såsen och den har en tendens att separera när den kallnar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka härliga recept du har. Ska genast skicka adressen vidare till min kompis vars son är mjölkallergiker.

Ponder sa...

Tack så jätte mycket! Hoppas din kompis kan hitta lite inspiration eller hela recept här. :)

Åsa sa...

Tack för alla härliga tips! Nu kan jag bjuda mitt lilla barnbarn på en massa gott!

Ponder sa...

Tack Åsa! Vad roligt att du hittat hit, hoppas du hittar något som passar ditt barnbarn. :)