2009/11/21

Sellerisoppa med vitabönor


En riktigt god och värmande soppa, som alla åt med god aptit.

Ingredienser till ca 6 vuxenportioner
1 stor gul lök, skivad i halvmånar
1-2 klyftor vitlök, hackade
En bit rotselleri (typ två knytnävar stor, 200 gram kanske?), grovriven
6 små potatisar, skurna i små tärningar
500 g passerade tomater
ca 7 dl buljong (från tärning eller flaska, utblandad alltså)
1-2 lagerblad
1 burk stora vita bönor
½-1 msk vit balsamvinäger
Salt, peppar och salvia
En liten skvätt matlagningsgrädde (jag använde iMat som vanligt) till serveringen

Fräs lök, vitlök och rotselleri. Tillsätt potatis, passerade tomater, buljong och lagerblad. Koka till potatisen är mjuk, ca 10-15 minuter (beroende på hur stora tärningarna är). Tillsätt de sköljda vitabönorna och smaka av med balsamvinäger, salt, peppar och salvia. Mixa soppan slät (jag använder min stavmixer) och servera med en slurk grädde i varje tallrik (hjälper också til att kyla ner soppan så att hungriga ungar kan äta direkt utan att bränna sig).

Kommentar: Om jag fick bestämma skulle serveras som på bilden nedan, med hela bönor och grönsaksbitar. Har man kinkungar som mest äter med ögonen har min inget annat val än att mixa den...

Inga kommentarer: