2008/06/06

Mariander

Så här års är det ju högsäsong för grillning, och sen det dök upp en sojaallergiker i vår familj har jag börjat göra alla marinader själv. (Förr var jag lat och köpte färdiga - nu undrar jag varför jag la pengar på det... ;)
Här kommer två favoritmarinader till kalkon eller kyckling (funkar säkert till annat kött också):

Marinad 1:
Äppeljuice (ca 0.5-1 dl)
Tomatpuré (ca 1 msk)
Liquid Smoke (några droppar)
Honung (ca 1 msk)
Chilipulver
Paprikapulver
Spiskummin
Oregano
Salt
Peppar
Olja (till lagom mängd)
ev. lite vatten

Marinad 2:
Balsamvinäger eller rödvin (ca 0.5-1 dl)
Rosmarin
Kanel (inte så mycket, man ska bara ana den)
Salt
Peppar
Olja (till lagom mängd)
ev. lite vatten

Som ni ser är recepten rätt skissartade, och dom ändrar sig från gång till gång, speciellt kryddorna. Jag blandar i den ordning som det står, och vispar i oljan sist så den går ihop ordentligt.

Inga kommentarer: