2008/06/10

Shepherd's Chicken Pie

Säkert helt oortodoxt, men jag gjorde en variant med kycklingfärs istället för nöt- eller lammfärs. Vet inte om man det är brukligt att ha både morötter och kål i, men det hade i allafall jag! :)

Ingredienser till en stor form:
En stor laddning potatismos
(jag gjorde på ca 1 kg potatis, en äggula, iMat och kryddor)

1 hackad gul lök
2 rivna morötter
ca 3dl finhackad vitkål
400 g kycklingfärs
3 msk tomatpuré
1 dl vatten
Worchestershiresås
Kycklingfond
Paprikapulver
Salt och peppar

Börja med att skala och koka potatisen så att den är klar. Fräs under tiden grönsakerna på svag värme, ta ur pannan och bryn färsen. Putta i tomatpurén och låt den fräsa med ett tag innan grönsakerna läggs tillbaka i pannan. Tillsätt vatten och kryddor. Låt puttra under lock i ca 10 minuter. Gör under tiden klart potatismoset. Lägg köttfärsröran i en stor ungsform och platta till den. Lägg potatismoset ovan på och gratiner i 225 gradersugn i 15-20 minuter till potatismoset fått fin färg.

Tips! Om man tål mjölk kan man tillsätta någon god ost i potatismoset, och även strö lite över innan den går in i ugnen så får den finare färg också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har just hittat din blogg. Vi har en liten kille hemma som inte tål mjölk och jag vill tacka för inspirationen jag hittade bland dina recept!!