2008/06/14

Mjölkfri 2-årstårta

När den lilla storPrinsen fyllde två år skulle han så klart ha en smarrig mjölkfri tårta. Eftersom jubilaren själv inte har så många preferenser än, i allafall inga han meddelat mig ;), bestämde jag mig för en tårta med mörk chokladganache och hallonmousse. Då fick jag även tillfälle att testa GoGreens vispbara havregrädde, vilket inte blivit av tidigare.

Ingredisenser:
Tårtbotten ur Sju sorters kakor
(ägg, socker, vetemjöl, potatismjöl och bakpulver)

Ganache
4 dl GoGreen havregrädde
120 g mörk choklad

Hallonmousse
2 dl GoGreen havregrädde
ca 2 dl krossade frysta hallon
ev. lite socker (havregrädden är söt, tyckte inte det behövdes)
½ påse snabbgelatinpulver

Dag 1:
Smält chokladen i en bunke och värm hälften av havregrädden i en annan till ca 50 grader. Blanda väl. Tillsätt resterande grädde (rumstempererad) och låt smeten stå kallt över natten.

Dag 2:
Baka tårtbotten och låt svalna uppstjälpt på ett fat innan den skärs i tre bottnar. Fukta gärna bottnarna med lite hallon- eller jordgubbssaft och låt stå ett tag. Gör under tiden hallonmoussen.Börja med att krossa de frysta hallonen (går lättast att klämma sönder dom med fingrarna tycker jag) och sockra ev. lite på dom. Vispa grädden lätt och blanda i snabbgelatinpulvret under vispning. Tippa i hallonen och vispa till önskad konsistens. Ställ ev. kallt en stund om det behövs (eftersom hallonen är frysta blir blandningen hyfsad sval av sig själv).
Ihopläggning av tårtan:
Börja med att bre ett tunnt lager chokladganache på första botten och toppa med hälften av hallonmoussen. Upprepa i lager två och täck sen tårtan med resterande chokladganche (spara ev. lite om du vill spritsa några tjusiga mönster på eller så). Garnera med färska hallon eller jordgubbar eller något annat smarrigt.

Kommentar: Tårtbottnen ur "Sju sorters kakor" (Prinsesstårta) blev väldigt bra; hög och luftig, inga problem att dela på tre bottnar. Orkar man inte baka, och tål mjölk, går det lika bra med köpebottnar. Chokladganachen var en chansning, jag hade ingen aning om hur den skulle bli och efter mycket velande kom jag fram till att det nog inte var så bra att koka havregrädden (risk att vispbarheten försvinner). Istället värmde jag hälften av grädden till ca 50 grader och smälte chokladen i en egen bunke. Sen blandade jag det ordentligt innan resterande (sval) grädde tillsattes. Ganachen fick vila över natt i kylen som sig bör, och dagen efter hade den perfekt glasyrkonsistens, helt utan vispning, så jag körde på den som den var. Gott smakade den också, inte ett spår av havresmak. I hallonmoussen däremot slog havresmaken igenom när man åt bara den, men som tur var försvann den i själva tårtan.

Tips! Om man gör hallonmoussen en dag innan maskeras havresmaken nästan helt.

4 kommentarer:

Linda #handgjordlyx sa...

Det där låter och ser väldigt smarrigt ut! =)

Cissi sa...

oj vad smarrig!!! jag blev lite såld på ganache och enkelt var det ju också ;)

Mipsan sa...

Jag gjorde en tårta till min 3åring i tisdags och tog recepten på fyllningarna från din sida. Fyllningarna för supergoda (använde jordgubbar istället för hallon), problemet var att bottnarna var för kompakta och tårtan för hög för att bli jättelyckat, men jag kommer att använda dom igen. Ganachen förmodlingen redan på söndag så bror min fyller år... Du kan kolla på tågtårtan på min blogg om du får lust.. Tack så mycket för tipsen!

*Ps* länkade till din sida så att andra kan hitta de läckra recepten. Hoppas det inte gör något. Säg till isf*

Madene sa...

Åhh det verkar som ett riktigt bra tårtrecept det ska jag göra nästa vecka när vi ska fira dotter. (Jag tycker inte om havregrädden som den är så har letat efter nån bra idé för att bli av med havresmaken. Tack så mycket för en fin blogg. Är ny i mjölkfriträsket :)