2008/09/27

Nigellas chokladpavlova

Bild från www.nigella.com, foto Petrina Tinslay

Den här hörni, den går inte av för hackor! Tyvärr blev det ingen egen bild, den här gången, jag glömde helt enkelt bort det mitt i födelsedagsfirandet. Eftersom jag garanterat kommer göra den igen dyker det säkert upp en bild förr eller senare. Lätt att göra och väldigt god - prova vetja!

Så här gör man originalet, så här gjorde jag:
6 äggvitor
ca 2.5 dl socker (min vana trogen minskade jag alltså på sockret)
3 msk kakaos, siktad
2 tsk balsamvinäger (det gav en svag svag smak, vilket jag tyckte var gott)
50 g mörk choklad, finhackad

Vispa äggvitorna hårt, tillsätt sockret en sked i taget under fortsatt vispning till marängen är fast och blank. Pytsa i resten av ingredienserna och vänd försiktigt ihop det hela till det är ordentligt blandat. Grädda marängen i 150 grader i ca 75 minuter, till den är frasig utanpå och seg i mitten. Låt kallna innan du fyller den med t ex grädde och färska bär, eller som jag gjorde, (mjölkfri) hallonmousse och frysta hallon.

Det tog inte många dagar innan jag var tvungen att prova igen! Den här gången halverade jag receptet (och tillagningstiden) och gjorde bakelser istället. Åtta styckna fick jag ut, och då var de ganska stora:
Så här såg de ut när de var klara och fyllda med hallonmousse:

3 kommentarer:

SanktaCecilia sa...

Men va gott det ser ut! Det måste jag prova:)

Ha en bra dag!

/SanktaCecilia (aff vet du)

Ponder sa...

Ja, det måste du, den är verkligen himmelsk! Om man blandar i mörk choklad med kanderade hallon i blir det inte heller äckligt. ;)

Ha det bra du med!

Anonym sa...

hej hej alla mumsiga bagare.
min blev jättefin men jag tappade den när jag skulle servera till min fru och mormor,men men jättemumsig var den när vi satt på golvet och åt,ha ha ha puss alla sockerbagare och baka mycket till jul,hej då