2007/10/30

I baktagen: Mjölkfria muffins

Vet inte vad som tagit åt mig, men helt plötsligt vill jag baka godsaker hela tiden! Behöver jag säga att familjen inte klagar? ;) Tog ett recept på en äppelkaka och gjorde om det lite till ett muffinsrecept som faktiskt blev över förväntan. Första satsen blev med äpple och kanel - härligt knäckiga tackvare råsockret och smöret, andra med choklad, choklad, choklad!

Äppelmuffins (ca 10 stora)























2 ägg
1½ dl socker
1½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1-2tsk vaniljsocker
½ äpple
Råsocker och kanel
50 g margarin (eller hellre smör om man tål det)

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Skala, kärna ur och skär äpplet i små bitar. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dom i smeten. Häll i smord (och ev bröad) muffinsform, peta ner lagom mycket äpple (efter smak). Häll på råsocker, kanel och en klick margarin (gick även bra att spruta flytande margarin direkt på). Grädda i 175 grader i ca 10-15 minuter.

Chokladmuffins (ca 9 stora)























2 ägg
1½ dl socker
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1-2tsk vaniljsocker
50 g smält margarin (eller hellre smör om man tål det)
ca 50 g hackad choklad av valfri sort + finhackad choklad till garnering

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda de torra ingredienserna (jag siktade kakaon) och vänd försiktigt ner dom i smeten. Tillsätt smöret och chokladen. Häll i smord (och ev bröad, jag tog kokos) muffinsform och grädda i 175 grader i ca 15 minuter. När de kommit ur ugnen - strössla med lite finhackad choklad och låt den smälta.

Tips! Jag hackade chokladen lite för fint så chokladen försvann nästan in i smeten - var inte rädd för lite större bitar alltså

2 kommentarer:

Nikita sa...

Hej! Gjorde äppelmuffinsen, hade ingen mjölk hemma så dessa blev perfekta. Tack för receptet! :)

Anonym sa...

Hallå.... Har idag bakat chokladmuffins.De var helt makalöst goda. tack o tack