2008/03/07

Karamellparfait

Alltså, parfait är gott - varför har jag aldrig fattat det förut? Och det blir alldeles underbart glassigt fast än man (jag) inte använder glassmaskin. Bäst tycker jag att den blir om man inte låter den frysa helt, d v s äter den när den är precis lagom infryst. Det här receptet var med i senaste Allt om mat, men finns inte ute på hemsidan än. Jag serverade den med chokladsås och capuccinokulor - ursäkta den kassa uppläggningen, men det var lite bråttom!

Ingredienser till 8 portioner (små)
2 msk smör
1½ dl farinsocker
½ dl vatten

2 äggulor
3 dl vispgrädde

Smält smöret och sockret i en kastrull och låt det koka i 1 minut (för mig blev det inte en homogenmassa, utan fettet höll sig liksom för sig...). Tillsätt vattnet och låt massan koka under omrrörning i 5 minuter (när jag hällde i vattnet blev det klumpar av sockret, trots att vattnet var kokhett, men de löste sig ganska fort). Låt massan svalan till rumstemperatur och till sätt äggulorna, en i taget, under omrörning. Vispa grädden (hårt) och vänd försiktigt i karamellsmeten. Häll i en lämplig form (klädd med plastfolie så går det lättare att tippa upp parfaiten sen, om man vill det) alt. i portionsformar och ställ i frysen i 3-4 timmar. (Efter 4 timmar i min frys var den precis lagom fryst, och gick att göra kulor av.)

Inga kommentarer: