2008/03/07

Små västerbottenpajer med topping

Små läckra pajer som lätt kan varieras genom att man ändrar toppingen. Pajdegen är Mat-Tinas, jag gillar den eftersom den inte behöver förgräddas och inte innehåller så mycket fett.

Ingredisenser till 6 små pajer
Deg:
2 dl mjöl (jag tog hälften graham och häften vete)
1 tsk bakpulver
knappt 1 tsk salt
0.75 dl mjölk (jag tog havremjölk)
25 g smör (jag tog flytande mjölkfritt margarin)

Äggstanning:
1 äggula
1 dl mjölk (alt. häften grädde och hälften mjölk)
salt, peppar, muskot, cayennepeppar

Västerbottenost, riven

CF, röd kaviar, rödlök, dill, citronskiva

Blanda de torra ingredienserna till degen, tillsätt mjölk och fett och arbeta ihop till en deg. Kavla ut den till lagom tjocklek och ta ut rundlar (lite större än själva muffinsformen). Tryck ut degen i muffinsplåt och lägg i ost efter behag. Vispa ihop äggstanningen och häll den över osten. Grädda i 200 grader i 20-30 minuter (till de har stannat). Låt pajerna svalan och toppa dom sen med en klick CF, kaviar, rödlök, dill. Garnera med en citronskiva.

Kommentar: Enkla att göra, går att förbereda och väääldigt goda. Nästa gång ska jag prova att göra med Parmesan eller Pecorino, och toppa med soltorkade tomater, ruccola och pinjenötter tror jag. Pajerna passar också på buffé, eftersom de kan serveras rumstempererade.

1 kommentar:

SanktaCecilia sa...

Åh så goda de ser ut! Det kommer bli perfekt till vårt påskknytis med vännerna.

/Cecilia "pingu"