2008/12/28

Julskinkscalzone

Ja, vi fortsätter att fila på vår julskinka, men nu är den faktiskt i princip slut, förutom två skivor jag sparat till kvällens skinkmacka. Här skar jag den bara i kuber och använde som pizzafyllning, och inte märktes det någon skillnad från den "skinkan" vi brukar använda. (Kalkonjulskinka vs. kalkonkassler alltså.)

Ingredienser till 3 stora calzone
Deg:
4 dl vatten, 37 grader
3/4 paket jäst
3 tsk socker
2 tsk salt
½ dl olja
10-15 dl vetemjöl

Tomatsås:
500 g passerade tomater, gärna eko
salt, socker, peppar, basilika, oregano, lagerblad och vitlök efter smak

Fyllning:
Julskinka skuren i kuber
Ost, kanske resten av julosten?

Gör degen och låt den jäsa i ca 30 minuter. Koka under tiden ihop tomatsåsen och skär/riv tillbehören. När degen jäst färdigt kavlas den ut så tunt och rektangulärt som möjligt (då blir det lättare att vika ihop den sen) på en plåt med bakplåtspapper. Bred ut tomatsås på ena halvan, men lämna ca tre centimeter till kanten till ihopfästningen. Lägg på ost och skinka, krydda ev. med lite mer oregano. Fukta kanten lätt och vik ihop schabraket. Vik kanten lite omlott (se bild nedan) så att den håller ihop och fyllningen inte rinner ut. Grädda på 250 grader mitt i ugnen i ca 7 minuter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där är ju ett återkommande problem. Vad GÖR man med all julskinka?! Vi brukar göra skinkpaj men man blir rätt less efter ett tag. Pizza var ju en bra idé. Den läggs i arkivet tills nästa år.

Och ja, det blir nog ett nästa år med på tok för mycket skinka. Att man aldrig lär sig köpa en lagomt stor skinka?!

Ponder sa...

Jag tror själva skinkproblemet stammar från att man (jag) går och är så himla sugen på julskinka hela hösten, fast jag vill inte börja för tidigt för då hinner jag ju tröttna till jul. När jag väl tycker det är dax att inhandla skinka är jag så jämrans sugen på skinmacka att jag slår till på den största skinkan jag hittar. Och sen vet vi ju hur det går... ;)