2008/12/23

Mjölkfria chokladtryfflar

Tre sorters tryfflar blev det i år, gjorda på riktigt mörk mjölkfri choklad och iMat (eftersom den smakar mycket mindre havre än havrevispgrädden). De blir inte riktigt lika runda i smaken som när man använder riktig grädde, men det kanske går att avhjälpa om man har i lite mera fett av något slag?

Grundrecpet tryffel (20-30 st)
100 g mörk choklad
½ dl iMat
1 msk mjölkfritt margarin (jag hoppade över det)
ca 50-100 g choklad att doppa tryfflarna i

Koka upp grädden med ev. smaksättning och finhacka under tiden chokladen. Häll den kokande grädden över chokladen och rör om till allt smält. Låt smeten svalna något innan den hälls i spritspåse/vanlig fryspåse. Låt halvstelna innan kulor eller stänger (mycket enklare tycker jag) spritsas på en inplastad skärbräda. Ställ kallt och låt stelna helt. Skär stängerna i lagom stora munsbitar och doppa dom med hjälp av tandpetare i smält, avsvalnad choklad (blir den för hård är det bara att värma den lite igen i mikron).

Smaksättning
I år gjorde jag det enkelt för mig och tog choklad med färdig smaksättning i, nämligen apelsin och hallon. Apelsintryffel kryddade jag med en aaaaning kryddnejlika och hallontryfflen med vanilj. Som tredje smak gjorde jag en enkel mocka tryffel genom att tillsätta en tsk snabbkaffe i grädden. Förr om åren har jag gjort mango-balsamico (mangopuré och mangobalsamico, lite udda men god), hallon-chili och baileys.

Tips! Vill man ha tryfflar som inte smälter i handen kan man temperera chokladen (googla för att se hur man gör), men det ids jag aldrig utan gör hellre lite mindre praliner som går åt i en tugga så slipper man det problemet. Fast det kan vara bra att varna folk att de inte ska stå med dom för länge i händerna för då blir man aningens brun... ;)

2 kommentarer:

Linda #handgjordlyx sa...

Åh, vad gott det där såg ut! =)

Ponder sa...

Och de var goda också, med betoning på var... ;)