2008/12/31

Nyårsmeny 2008

Ja, trots brutna revben blev det mat i år med. Allt lull-lull fick stryka på foten, och maken fick rycka in en hel del, annars hade det inte blivit något. Gott blev det i allafall, även om det inte blev någon direkt middagsro med en helvild 2.5-åring och grinig bebis, men det hör ju också till nu mera! ;)

Förrätt: Musselsoppa med fänkål
Fräs lök, vitlök och fänkål i lite olja till löken är genomskinlig. Vrid upp värmen, tillsätt färska rensade musslor (ett nät räcker till ca sex-åtta vuxna) och häll på ett glas vin. På med lock och låt musslorna ångkoka (de blir klara på några minuter). Sila av buljongen och låt den koka ihop med lite grädde, salt, peppar och persilja. Bottna tallrikarna med musslor, häll på buljong och servera med vitlökskrutonger (eller som här, rostat bröd gnidet med vitlök och skuret i stavar).

Varmrätt: Fänkålsrisotto med halstrad pilgrimsmussla och tonfisk
Skär tonfiskfilén i bitar ungefär lika stora som pilgrimsmusslorna. Gör risotton enligt anvisningarna på paketet (jag köpte Zetas avorioris som har en bra beskrivning) men låt fint tärnad fänkål fräsa med löken. När risotton är klar ska den vila ett tag och under tiden grillas pilgrimsmusslorna och tonfiskfilén i grillpanna. (Jag grillade dom på spett för att det ser fint ut och går lättare att vända.) Krydda enligt smak, men personligen tycker jag att less is more i det här fallet, alltså tog jag bara lite salt och peppar. Grilla inte för länge!! Hellre för lite än för mycket här också, det förstör allt om man genomsteker dom. Servera genast tillsammans med risotton*.
* Jag hoppade naturligtvis över osten, eftersom vi är flera som inte äter mjölk i den här familjen, den blev krämig och god ändå, även om själva parmesansmaken saknades. Fast till skaldjur ska man visst inte ha det, om man ska göra som i Italien.

Efterrätt: Chokladpannacotta med hallonströssel
En favorit i repris, perfekt idag eftersom den är så lätt att göra. Idag blev det den barnvänliga varianten med bara 50 g choklad, och frysta krossade hallon ovanpå.

Efterrätt nr 2: Chokladscones med vaniljglass
Så där framemot 22-tiden behöver man något för att orka hålla sig vaken hela vägen fram till tolvslaget. Varför inte en extra efterrätt? :)

Ingredienser till 4 scones
2.5 dl mjöl
1.5 msk kakao
1 tsk bakpulver
½ dl socker
50 g choklad, hackad
40 g smör/margarin
en nypa salt
1 dl havremjölk

Blanda först ihop de torra ingredienserna och dega ihop resten. Klicka ut fyra scones på bakplåtspapper och grädda i 225 grader i ca 10-12 minuter. Låt svalna lite och servera med en klick glass emellan. (Vi körde med Oatly's vanilj.)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men hallå! Nästa år ser jag fram emot en inbjudan för den där menyn såg ju "jag skakar i knäna och magen är fyrkantig"-god ut!!!

;)

Ponder sa...

He he, att fota så det ser gott ut är inte så svårt! ;)
Börjar fila på inbjudan redan nu...

Nikki sa...

Vad gott det såg ut! Nästa år tror jag banne mig att vi ska byta ut den traditionella oxfilén! Fast iofs har vi något åt beställt mat och då tagit något annat! Men oxfilé är så enkelt att laga till! Jag funderade faktiskt på fisk redan i år! Vi äter ofta fisk och skaldjur tycker det är riktit gott!

Har inte vågat göra pannacotta på mörk choklad men ska nog prova det!

Ponder sa...

Tack Nikki! :)
Nu äter ju inte jag nöt och fläsk, men jag tycker att det är godare med fisk och skaldjur när man ska äta många rätter. (Nu blev det ju bara två rätter i år pga revbenen, men planen var fem-sex små rätter.) Jag tycker nog fisk och skaldjur är lätt att tillaga, eftersom tillagningstiden är så kort. Sen kan man ju krångla till det hur mycket som helst, fast det gäller ju all mat!

Pass4Sure sa...

nice post. and I am so grateful for the blog post. Want more. Thanks for sharing the great blog post.

Igrej Cristã Reobote sa...

Visit blog: counidadereobote.blogspot.com
please.