2008/01/06

Pasta med citrongul laxsås

(roligt att försöka komma på klatschiga namn tycker jag :D)

4 vuxen portioner (ungefär):
2 portionsbitar laxfilé skurna i tärningar
1 gul lök
1-2 dl vin (beroende på hur stor slatt man har kvar ;)
2.5-3 dl grädde av valfri sort (jag använde havregrädden iMat)
Skalet från ½ citron
½ buljongtärning el. motsvarande flytande fond (jag använde KRAV buljong som gjorde såsen gul, annars kan man ta lite gurkmeja för att bättra på färgen)
Maizena + lite vatten att reda av med
salt och peppar
dill och gräslök

Fräs löken mjuk och häll på vinet, reducera till ungefär hälften återstår. Tillsätt grädde, citronskal, buljong, salt och peppar. Red av med Maizena om det behövs. Lägg i laxbitarna och stäng av värmen under pannan - laxbitarna blir färdiga lagom till att pastan är klar! (Om de är frusna kan det behövas lite värme under.) Strax innan serveringen tillsätts dill och gräslök (jag använder fryst i sån där liten låda).

3 kommentarer:

Anonym sa...

den där måste jag prova, nu i veckan kanske. Åtekommer då med kommentar.
Lät smaskens!

Anonym sa...

Den var JÄTTE god!!
Jag är så dålig på att pröva nya maträtter, men den här fastnade jag för. Jag bjöd mina svärföräldrar i går och dom gillade det också jätte mycket.
Tack!! för en god middag.

Ponder sa...

Åh, vad glad jag blir att ni tyckte om det, jätte roligt verkligen. :)