2008/01/20

Köttfärsröra

En variant på den vanliga köttfärssåsen, som faktiskt gick hem även hos den kräsna 5-åringen!

Ingredienser:
1 hackad gul lök
(vitlök)
1 pkt kycklingfärs (350 g)
1 burk kantareller, eller motsvarande mängd färsk svamp
1 burk hela tomater (vi kör Kung Markattas ekologiska)
½ buljongtärning (vi kör Kravbuljong utan glutamat och annan skit)
Rosmarin, timjan, kryddpeppar, balsamvinäger, salt och peppar
(svartvinbärsgele)

Fräs löken, låt den inte ta färg. Ge under tiden tomaterna en snabb mixning (beroende på hur grova bitar du vill ha, jag gillar lite grövre tomatbitar) och när löken är klar tar du ur den ur stekpannan (jag lägger den i tomaterna). Bryn färsen på hög värme med salt och peppar så att den får färg, låt svampen rinna av (om du använder konserv) och låt den steka med när färsen är nästan klar. Tillsätt sen tomaterna och löken, buljongtärning och kryddorna. Låt koka ihop några minuter till färsen klar. Servera med pasta, bulgur eller kanske potatis, och en god sallad.

Tips! För dom som inte har gravidsmak som jag är naturligtvis vitlök givet i den här rätten, och en klick svartvinbärsgele tror jag också kunde vara gott till de lite vilda smakerna.

2 kommentarer:

Linda #handgjordlyx sa...

Vilken buljong har du? Jag har letat men hittar ingen... tänkte att det borde funka till Lilla iallafall.. Stora blir nog värre med tanke på lök och morot, eller vad tror du?

Ponder sa...

Den heter Biofood KRAV buljong och finns på Maxi här. Innehåller tyvärr både morot och lök (och en hel del annat, men den är bättre än vanlig iaf och Prinsen tål den)...