2008/01/09

Misslyckat bak

Gravid som jag är får jag titt som tätt sånna där riktiga sug efter olika saker. Idag var det, som oftast, choklad, och jag bestämde mig för att göra mammas chokladkaka. Sagt och gjort, swischar ihop ingredisenserna (den är verkligen löjligt enkel*) och kastar in den i ugnen. Kommer till och med ihåg att sätta på timern - kors i taket. När den ringer tittar jag snabbt in till kakan och inser att den inte ser ut riktigt som vanligt, liksom torrare. Kollar på ugnsinställningen, och ja visst, jag har glömt att ändra från snabbuppvärmingen till över-undervärme. Resultatet blev en inte alls kladdig kaka, utom i botten (eftersom S bara är övervärme?) som alltså fastnar i formen. Vissa dagar borde jag inte vara tillåten i köket! ;)

*150 g choklad + 150 g smör smältes i mikron, under tiden vispar man ihop 3 ägg och 1.5 dl socker, fast jag brukar ta mindre. Blanda ihop, sikta i 1.5 dl mjöl och blanda igen, men rör så lite som möjligt för man vill inte ha några glutentrådar! Grädda i 175 grader i ca 20 minuter - den ska vara stel på ovansidan med kladdig i mitten. Just det, man kan smaksätta den med t ex starkt kaffe, apelsinskal, eller vad man nu gillar.

1 kommentar:

Anonym sa...

nä, du som var så sugen! :( Hoppas du fick en lite bit ur formen som dämpade suget.