2008/02/05

Snabbsemlor

Om ni som jag gillar semlor, men inte gillar att baka jäsdegar, så är de här semlorna baserade på sconesdeg ett bra alternativ. Snabbt, enkelt och gott!

Ingredienser
ca 4 bullar

4 dl vetemjöl
1/4 dl socker (jag tog råsocker)
2 tsk bakpulver
En nypa salt
2 tsk kardemummakärnor, krossade
1½ dl mjölk (jag använde havremjölk)
50 g flytande margarin (jag använde mjölkfritt)

Blanda de torra ingredenserna, tillsätt mjölk och margarin, arbeta ihop till en ganska kladdig deg. Mjöla händerna och forma fyra bullar av degen. Grädda i 250 grader i ungefär 10 minuter.

Tips! Jag delade bullarna medan de fortfarande var heta och la i finriven mandelmassa som liksom fick smälta ner i brödet. Sen när de svalnat la jag i grädde och pudrade locket med florsocker.

Inga kommentarer: