2008/02/02

Chokladpannacotta

Ursprungsreceptet hittade jag på recept.nu, men jag var så klart tvungen att ändra lite... ;)

Ingredienser till 4 personer (små portioner)
2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
100 g mörk choklad
3/4 tsk gelatinpulver upplöst i lite vatten

Koka upp grädden och vaniljsockret, ta bort kastrullen från värmen och lått stå under lock i 10 minuter. Hacka under tiden chokladen fint och lägg i en bunke. När 1 minut återstår är det dax att blanda ihop gelatinpulver och vatten. Tillsätt gelatinet till den varma grädden och rör om till det löst sig. Slå sedan hela alltet över chokladen och rör till den smält och blandningen är jämn. Ställ kallt i ca 3 timmar och låt stelna. Servera t ex med hallon och en klick CF.

Kommentar: Den här gången blev pannacottan istället för hård (förra gången när jag gjorde på havregrädde ville den ju inte stelna alls), mer som en kompakt mousse. God så klart, men inte precis det jag var ute efter. Antar att chokladen gör att man inte behöver ha så mycket gelatin i (det är ju i princip en tryffelsmet det här, eller en ganach. Utan gelatin hade den gått att vispa upp till en mousse i morgon, det är jag säker på!)

Inga kommentarer: