2008/02/25

Tobias vaniljbullar

Jag ääälskar vanlijbullar, ni vet sånna där fyllda historier med strösocker på toppen, men jag misslyckas alltid när jag ska baka dom. När jag bläddrade igenom mina gamla mattidningar häromdagen hittade jag ett recept som verkade som ett intressant alternativ - en bulle som är en blandning mellan en vanlig och en vaniljbulle. Receptet kommer från Gott och Grönt, och där hette dom Tobias vaniljbullar, men på Allt om mat's hemsida heter de visst "Vaniljbullar som på Skäve café" och är lite annorlunda. Jag gjorde degen mjölkfri och använde Otleys vaniljkräm till sonens bullar.

Ingredienser (ca 50 st)

200 g flytande mjölkfritt margarin
5 dl ljummen havremjölk
50 g jäst för söta degar
1 dl strösocker

½ dl vatten
2 msk krossad kardemumma
2 tsk vaniljsocker

1 tsk salt

2 ägg

ca 18-20 dl vetemjöl
Fyllning:
250 g flytande mjölkfritt margarin + 2 dl strösocker
+ 1/2 dl vaniljsocker + 1 msk kardemumma

Snabbmarsan och/eller Otleys vaniljkräm
Pudra över: florsocker

Gör så här:

Häll mjölken och margaringet (eller ännu hellre smöret om man inte har allergiker som vi) i en kastrull och värm till ca 37 grader. Häll i en bunke och lös jästen där i. Tillsätt socker, vatten, kardemumma, vaniljsocker, salt och blanda väl. Arbeta in äggen och mjölet till en blank och smidig deg. Låt jäsa i 45 minuter. Dela degen på hälften och kavla ut till en stor rektangel. Häll på fyllningen (jag hällde på flytande margarin och penslade sen ut det på degen) och rulla ihop till en lös rulle. Skär i skivor och lägg i stora bullformar så att det blir ett hål i mitten. Spritsa i vaniljkräm i hålet (jag använde en vanlig plastpåse och ordentligt fast vaniljkräm. Otleys vaniljkräm är väldigt lös, så den får man ta det lite försiktigt med) och låt sen bullarna jäsa övertäckta på plåt i 45 minuter. Grädda ca 8 minuter i 250 grader och låt svalna på galler. Sikta över florsocker innan servering.

Kommentarer: När det gäller instruktionerna för hur man ska forma bullarna ("Rulla två lösa rullar. Skär var och en i 24 skivor. Dra ut och vrid skivorna ett halvt varv. Vik ihop och lägg dem istora bullformar.") kan jag erkänna att jag inte fattade ett jota, men det löste sig ändå eftersom de löst rullade skivorna öppnade upp sig fint när jag la dom i bullformarna. Huvudsaken är att det blir ett hålrum i mitten där man kan spritsa i vaniljkrämen. Bullarna går utmärkt att frysa, men skippa florsockret i sånt fall.

2 kommentarer:

Vera sa...

Aha! Jag vet en sjuåring som skulle älska mig om han fick sådana bullar. Tack för tipset, de ser jättegoda ut!
(/malva, aff)

Ponder sa...

Det var så lite så, och jag lovar de ÄR jätte goda (även när de varit frysta och värms i mikron). *mumsar vidare på dagens första bulle* ;)