2008/02/25

Fullkornsbröd i form

Ingredisenser (2 limpor)

1 L havremjölk
50 g jäst
1-2 msk honung
2 dl linsfrön
3 dl solrosfrön, rostade
salt (vet inte hur mycket jag tog, en tsk kanske, men det var för lite)
13½dl grahamsmjöl (nästa gång tänkte jag testa med dinkel istället)

Ljumma mjölken och lös jästen i den. Blanda i resten av ingredisenserna till en kladdig deg. Låt jäsa i 45 minuter. Hälli två smorda 1½ L formar och ställ in i kall ugn. Sätt ugnen på 200 grader och låt bröden stå i 45 minuter. Täck med bakplåtspapper och grädda i ca en timme till.

Kommentar: Mina bröd fick väääldigt hård skorpa och ett hål mellan skorpan och brödet. Jag tror att det dels beror på att min ugn är väldigt övervarm, och dels att de inte jäst tillräckligt, så nästa gång provar jag med 45 minuters jäsning. Gott blev det i allafall, enkelt att göra och det känns väldigt nyttigt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ramlade in från aff nånstans och var tvungen att provbaka detta bröd. Jag tog dinkelmjöl, ungefär 50/50 av fullkorn och vanligt siktat och det blev bra. Jäste också 45 min i bunken. Mitt bröd fick också hård skorpa, men inget mellanrum mellan skorpa och bröd. Himla gott blev det, jag kommer absolut baka det fler gånger!

Ponder sa...

Kul att du hittade hit och att du gillade brödet! :) Ska också låta det jäsa 45 minuter nästa gång så kanske jag slipper mellanrummet.