2008/02/25

Mintchokladpärontårta

Original receptet är från Gott och Grönt, men jag har ändrat lite som vanligt!

125 g smör
200 g mörk mintchoklad
2 ägg
½ dl socker
1 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 burk konserverade päron (400g päron)

Klipp ut en rundel av bakplåtspapper och lägg i botten på en springform. Smöra kanterna. Sila av päronen (ordentligt) och lägg med den platta sidan nedåt i formen. Smält smöret i en kastrull, bryt chokladen i småbitar och låt den smälta med. Ta sedan av kastrullen från värmen och rör i äggen ett i taget. Tillsätt socker och sedan mjölet blandat med bakpulver. Blanda till en jämn smet, men rör inte för mycket eftersom kakan blir seg då. Häll smeten runt och över päronen i formen och grädda i 25 minuter i 200 grader. Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på ett fat. Servera med vispad grädde och ev. en skvätt rom eller punch i päronen (eller i grädden).

Tips: Jag hade lite problem eftersom smeten inte räckte till för att täcka päronen i min form (28 cm springform), och kakan blev följdaktiligen lite skev. Nästa gång gör jag antingen mer smet, eller trimmar ner päronen lite så att de inte är så höga.

3 kommentarer:

SanktaCecilia sa...

Oh, den ser onekligen väldigt smaskig ut:) Jag gör mer smet då. Vi vill ju ha mycket kaka;)

/Cecilia "pingu m Edvin o Ivar"

Ponder sa...

Ja, mycket smet är ju ingen nackdel precis! ;) Och den kommer säkert bli snyggare då också - jag är inte riktigt nöjd med utseendet på min...

Cissi sa...

wow!! den skulle jag gilla! älskar ju att göra päron med smält mintchoklad i micron ;)